Sørg for, at din virksomhed kan bevise jeres bæredygtighed
I takt med at kampen mod klimaforandringerne intensiveres, kommer der også mere og mere fokus på bæredygtighed. Det har fået mange virksomheder til at smide om sig med ord som ’bæredygtighed’, ’miljøvenlig’ og ’klimaneutral’, når de har skullet reklamere for deres produkter. Men snart kommer der skærpede krav til virksomheder, som skal kunne bevise, at deres produkter nu også er så bæredygtige som de siger. Er din virksomhed klar til de nye krav? Bliv klar til det nye CSRD direktiv ved at læse denne oversigt.
Hvad er CSRD
EU indfører ganske snart et nyt direktiv, CSRD, som står for Corporate Sustainability Reporting Directive, Det betyder på godt dansk, at virksomheder skal være mere gennemsigtige, når det kommer til bæredygtighed. Det skal gøre det lettere for kunder og investorer at få overblik over virksomhedens indsats, når det kommer til bæredygtighed. På den måde kan virksomheder ikke påstå, at de er bæredygtige, uden at kunne bevise det.
Hvordan påvirkes din virksomhed?
Det nye EU-direktiv kommer til at omfatte mange virksomheder – alt lige fra store børsnoterede virksomheder til små og mellemstore virksomheder. Dermed er chancen for, at din virksomhed falder ind under CSRD-direktivet ganske stor. Direktivet betyder ganske enkelt, at din virksomhed skal kunne bevise – sort på hvidt – hvordan jeres produkter og ydelser påvirker firmaet. Det kræver, at I har styr på jeres rapporter og dokumentationer fra start til slut.
Hvad skal din virksomhed gøre?
Inden direktivet træder i kraft, skal din virksomhed have styr på et par ting. Blandt andet skal du kunne dokumentere jeres ressourceforbrug, genbrug og påvirkning på miljøet. Derudover skal I kunne dokumentere, at jeres produkter er produceret under gode arbejdsforhold, som ikke bryder menneskerettighederne. Til sidst skal I også være gennemsigtige, når det kommer til jeres ledelses- og virksomhedskultur. Alt dette information skal være tilgængelig for kunder og investorer.